Puchacz

Puchacz

keskiviikko 7. toukokuuta 2014

Terve kaikille,

Toivonmukaan näistä teksteistä apua saavat "sitten joskus" harrastusta aloittavat tai sitä miettivät.

Olen siis 22-vuotiaana aloittamassa 23.3.2013 purjelentokurssia Lappeenrannan Ilmailuyhdistyksellä (mikä itseasiassa vaikuttaa melko myöhäiseltä ajankohdalta kun olen muiden tarinoita lukenut). Haaveissa tämän harrastuksen, oikeastaan alunperin moottorilla lentämisen joka nyt vuoden aikana on hiljalleen kääntynyt purjelentopuoleen häpeilemättä kustannussyistä, aloitus on ollut jo ainakin kolme vuotta.

Olen pyörinyt kentällä omasta halusta (ja joskus myös haluttomuudesta) suhteellisen paljon viimeisen kolmen vuoden aikana ja osallistunut yhdistystoimintaan kerhoon kuitenkaan kuulumatta. Kyydissäistuminen on jäänyt näiltä osin vain moottorikoneisiin.

Kävin 17.3.2013 purjelentokurssin infotilaisuudessa LIY:n hallilla. Silloin vielä oli puhtaasti mielessä ainoastaan tutustuminen harrastukseen ja ehkä tutustumiskurssihalukkuuden ilmoittaminen. Siinä pienen luennon ja kone-esittelyiden ja purjeilla lentävien kavereiden hehkutuksessa päätin repäistä ja alkaa kerralla lupakirjaan tähtäävän koulutuksen.

Epäröintiä olen ehtinyt kokea moneen otteeseen tässä vajaan viikon sisällä - mitä jos minusta ei olekaan siihen? Moottorikoneiden kyydissä en ole ikinä fyysistä pahoinvointia kokenut, mutta esimerkiksi rajut ohjausliikkeet saavat aikaan tunteita, että olisinpa maanpinnalla jo. Nämä kuitenkin menevät yleensä nopeasti ohi ja tasaisella lennolla rauhallisin kaartein olen jo pitkään osannut nauttia kyytiläisenä olosta.

Kuten siis tosiaan mainittu, ylihuomenna kello 13.00 istun LIY:n luokkatilassa ensimmäisiä teorioita läpi käyden. Sen verran perfektionisti osaan olla aivan kaiken suhteen, että lukaisin jo läpi Purjelentotaito-kirjan (sivuhuom. hienoa että on verkossa vapaassa jakelussa!) - myönnän kuitenkin että syvemmät aerodynaamiikkaan perehtyvät luvut lukaisin puolella mielellä läpi. En siksi, että en niistä olisi kiinnostunut - vaan siksi että nuo on nimenomaan niitä asioita jotka opin kun toinen ihminen (lue: opettaja) kertoo ne minulle. Enemmän käytäntöön liittyvät aiheet, kuten koneen käsittely maalla, hinauksessa ja ilmassa pystyn hahmottamaan lähes yhtä helposti itseopiskeluna kuin toisen opettamanakin.

Alan tänne päivittämään koulutuksen edetessä kuulumisia ja tunteita purjelentokoulutuksen suhteen. Ihan joka tunnin jälkeen en aio päivittää, sitä en itse halua enkä usko että kukaan mukaan niitä jaksaa lukea :wink: Mutta koulutuksen käännekohdissa ja muissa mielenkiintoisissa tapahtumissa kyllä. Päivittäminen on varmasti tiheämpää lentojakson alettua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti