Puchacz

Puchacz

keskiviikko 7. toukokuuta 2014

Pääsin vihdoin eilen purjekoneen kyytiin ja ohjaimiin ensimmäisen lentotunnin merkeissä.

Keli oli ammattilaisten mukaan "haasteellinen", eli rajuja kenttää risteäviä tuulia (puuskissa 12 m/s). Varmasti näin olikin, ainakin koulutustarkoituksiin. Kaksi vetoa vedettiin ja hieman reilu tunti tiimaa kerättiin. Yllätyin ensimmäisen lennon kohdalla siitä, kuinka vähän jännitti tai pelotti. Leko-hinaus tuntui ilkeimmältä kohdalta ensimmäisen lennon kohdalla, mutta toisellakin jo osasi varautua siihen ryskytykseen ja poukkoiluun joten sekään ei enää pahalta tuntunut (nimim. joskus aikanaan vintturistartteja odotellen... :roll: ). Ensimmäinen keikka oli samalla koko päivän ensimmäinen joten WT9 Dynamic hinasi meidät 1000m korkeuteen, jossa irroitettiin. Korkeahko irroituskorkeus johtui siitä, että ensimmäinen keikka ei menisi ihan mäenlaskuksi, sillä nostoista ei ollut mitään arvioita. Yllätyin itse siitä, miten paljon meno rauhottui heti, kun köysi irroitettiin ja osasin itsekin olla jo sen verran vapautuneempi, että sain jopa sanan suusta ulos :mrgreen: Muutama kapea 2 m/s nosto löydettiin, mutta puolen tunnin jälkeen lähdettiin laskukierrokseen, jotta muiden ei tarvitsisi istuskella maassa "kuin olisivat lentoon lähdössä". Omaa nousua tuli 150 m.

Toisella lentokerralla omaa nousua saatiin jo 400m (450m irroitus, 850m maksimikorkeus). Ilmassa sai kokeilla rauhassa ohjainten vaikutuksia koneen toimintaan ja tämä kuuluisa "yliohjaaminen" tuli minunkin kohdalla varsin toteen. En vain voinut olla vispaamatta ohjaimia kokoajan, kun tuntui että kone meni luisussa tai oli kallellaan, vaikka näin ei edes joka kerta ollut. Nousuissa ja laskuissa seurasin kädet ja jalat ohjaimilla miten opettaja toi koneen todella hienosti alas vaikka sivutuulet tuntuivat koneessa melkoisen huimilta.

Eli summa summarum, jännitti paljon vähemmän kuin osasin odottaa ja sain paljon ymmärrystä purjelentokoneen toiminnasta hinauksessa, termiikissä ja laskussa. Fiilis siitä, kuinka paljon on vielä oikeasti opittavaa, vähintään tuplaantui. Teoriat saavat lentämisen vaikuttamaan helpolta... :mrgreen:

Seuraavan kerran taivahilla ollaan lauantaina ja sunnuntaina kelien niin salliessa. Toivonmukaan opit jäävät päähän. Sainpahan ainakin makua kuinka paljon sitä opittavaa todellakin on :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti