Puchacz

Puchacz

keskiviikko 7. toukokuuta 2014

Jatketaan "pienen" tauon jälkeen kirjoittelua. LIAS 2013, kesälomareissu ja työkiireet ovat hiljentäneet tahtia kirjoittamiselle (ja myös lentämiselle). Lentoja on takana nyt 12 kpl, tiimaa muistaakseni vajaa pari tuntia (lentopäiväkirjaa en muistanut tarkistaa).

Lappeenrannassa on muun Suomen tapaan viime aikoina kärsitty erittäin mieltäkohottavista, tuskallisista helteistä jotka ovat myös luonnollisesti aiheuttaneet purjelentoon sopivien kelien vähenemisen. Tiistaina 25.6. pääsin kuitenkin pitkästä aikaa taivahille, hinaus- ja laskuharjoitteluun.

Konehan pysyy hinauksessa vakaana kuin epilepsiakohtauksen saanut. Eli ongelmakohtana minulla on edelleen melkoisissa määrin yliohjaus. Hauskaa, kun kyllä sen tiedostan koko ajan että ohjaan liikaa ja silti kabiinissa on hinauksen aikana käsiä enemmän kun ralliautossa. Ilmassa omin voimin kyllä sitten jo pysytään, kun saadaan nopeudet matkanopeuksille. Pientä harjoittelua kaarrossa vielä kieltämättä on, kaarron aikana nopeudet putoavat liikaa. En hahmota vieläkään kunnolla nokan asentoa kaarrossa ja kuvittelen sen kokoajan olevan liian alhaalla, vaikka näin ei ole. Ihan opettajalle ilmoittamatta ei kuitenkaan tekisi mieli syöksykierreharjoittelua aloittaa... :wink: Laskuissa ongelmia tuottaa vielä koneen saaminen linjaan kiitotien kanssa sekä oikean liukukulman löytyminen. No, tätä vartenhan sitä kurssilla ollaan... :)

Pienen lentomäärän takia hommasin lainaksi Saitekin X45 joystickin, throttle leverin (jota kylläkin käytän lentojarruna) ja Silent Wings simulaattorin. Nyt muutaman illan pelailleena olen alkanut hahmottamaan selkeästi paremmin lennon aikana tekemäni virheet ja etenkin sen, miten ne korjataan. Kaikille purjelento-oppilaille (ja tottakai kokeneillekin) suosittelen ehdottomasti simulaattorilentämistä varsinaisen lentämisen ohessa. Seuraavan lentokerran jälkeen voin jo raportoida, onko simulentämisestä ollut konkreettista hyötyä. Vielä kun saan aikaiseksi, ostan TrackIR-laitteen, joka on siis IR-tunnistin joka lukee pään asentoja ja liikuttaa pelin kameraa niiden mukaisesti. Tämän koen olevan melkein pakollinen varuste, sillä koneen kuljettaminen oikein laskukierroksessa vaatii aina satunnaisesti sitä, että näkisi sen kiitotien... :twisted: Nyt kameraa ohjailen joystickin nappulalla, mikä on vähintään surkeaa.

Kuulumisiin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti